Een ogenblik geduld a.u.b.

Succesfactoren

Op basis van de ervaringen met de processen ‘op weg naar een duurzame gemeente’ kunnen we een aantal succesfactoren noemen.

I. Gedreven en bevlogen trekkers.
Het succes hangt sterk af van de ‘toevallige’ aanwezigheid / beschikbaarheid van enthousiaste trekkers, met name onder de inwoners en het bedrijfsleven. Gelukkig kun je het toeval ook een handje helpen door actief te zoeken naar zulke trekkers en door zoveel mogelijk inwoners bij het proces te betrekken. Daar komen veelal wel trekkers uit naar voren.

II. Sluit aan bij al bestaande initiatieven
Door inwoners en bedrijven zijn al veel meer initiatieven genomen dan veelal bekend is. Sluit daar bij aan en versterk die waar nodig en mogelijk.

III. Samenwerking
Niemand kan het alleen. Samenwerking tussen inwoners, bedrijven, organisaties en gemeente geeft veel energie.

IV. Bedrijven
Ook trekkers vanuit het bedrijfsleven, al dan niet met een welbegrepen eigenbelang, zijn belangrijk voor succes.

V. Informatie en communicatie
De kunst is om het enthousiasme vast te houden, zowel van de trekkers als van alle anderen. Veel informatie verstrekken, met grote regelmaat, en goede communicatie is daartoe uitermate zinvol. Het is belangrijk om te laten zien wat de directe effecten zijn van het werk van enkelen of velen. Dat stimuleert.

VI. Een andere rol voor de gemeente
De gemeente, bestuur noch ambtelijk apparaat, kan het alleen doen en moet dat ook niet willen. Het gaat veel meer om het mobiliseren van anderen en vervolgens waar nodig stimuleren en faciliteren. Ook het mobiliseren van de denk- en daadkracht van ambtelijke collega’s die niet expliciet duurzaamheid ‘in hun portefeuille’ hebben is nuttig en nodig.

VII. Financiën
De beschikbaarheid van financiën – in de vorm van een geldpotje of een investeringsfonds – is zeker nuttig, al moet het belang daarvan niet worden overschat. Ook met een bescheiden bedrag vanuit de gemeente kan veel worden bereikt.

VIII. Duurzaamheid is meer dan klimaat
Binnen veel gemeenten is duurzaamheid vooral aandacht voor Klimaat en energie. Duurzaamheid omvat daarnaast ook afval, groen, milieu en zeker ook de vele aspecten van de sociale en de economische dimensie.

IX. Ervaringen
Onderlinge uitwisseling van ervaringen – wat blijkt succesvol te zijn, wat is gebleken niet zo goed te werken etc. – is uitermate nuttig en mag best wat vaker plaats vinden. Persoonlijk contact, ook tussen bestuurders van verschillende gemeenten, is vaak belangrijker dan informatie via internet.

X. Laat je niet gek maken door cijfertjes
De beschikbare data zijn nuttig als hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan, de juiste maatregelen te treffen en om de vooruitgang te monitoren. Maar cijfertjes kunnen ook een eigen leven leiden en dat is nu juist niet de bedoeling. Data, de cijfertjes, zijn er voor mensen, niet omgekeerd.

Kortom: Duurzaamheid is nuttig en nodig, uitdagend én leuk!